Polski English
A A A
  • Park Cinquantenaire, Bruksela
    Park Cinquantenaire, Bruksela
  • Warszawa 12.09.2012
    Warszawa 12.09.2012
  • Praga 14.09.2012
    Praga 14.09.2012
  • Bruksela 17.09.2012
    Bruksela 17.09.2012
  • Prezentacja pojazdów dla KE
    Prezentacja pojazdów dla KE
  • Essen 18.09.2012
    Essen 18.09.2012
  • Berlin, GAZPROM Germania
    Berlin, GAZPROM Germania

Solbus w rajdzie Blue Corridor 2012

 

Międzynarodowy projekt Blue Corridor polegający na przejechaniu trasy Moskwa-Bruskela-Moskwa z odwiedzinami w siedmiu stolicach europejskich miał na celu zademonstrowanie mediom, politykom i szerokiej opinii publicznej, że gaz ziemny jest czystym i ekonomicznym paliwem alternatywnym dostępnym dla wszystkich już teraz. Solbus wziął udział w rajdzie na zaproszenie Gazpromu.


Uczestnicy rajdu wyruszyli z Moskwy i poprzez Białoruś dojechali do Warszawy 11 września, gdzie dołączył do nich demonstracyjny egzemplarz Solbusa Solcity LNG, zasilany w czasie rajdu skroplonym metanem wiezionym przez także uczestniczące w przejeździe Iveco Stralis także zasilane metanem w postaci i CNG i LNG. W stolicy naszego kraju miała miejsce konferencja zorganizowana przez stowarzyszenie NGV Polska poświęcona wykorzystaniu gazu ziemnego jako paliwa dla pojazdów. W czasie konferencji wystąpienie na temat autobusów zasilanych LNG miał dyrektor ds. marketingu Solbusa, Michał Śliżak, który zapoznał zebranych z ustaleniami programu testowego autobusów LNG, który miał miejsce na wiosnę bieżącego roku w 6 polskich miastach. Po konferencji miała miejsce prezentacja pojazdów uczestniczących w rajdzie oraz pokaz tankowania SolbusaLNG z mobilnej stacji tankowania dostarczonej przez Gazprom.


Kolejnym przystankiem na drodze konwoju pojazdów gazowych był Ostrawa w Repulice Czeskiej, gdzie uczestnicy rajdu zameldowali się późnym wieczorem 12. września. Następnego dnia miała miejsce konferencje z udziałem prężnie rozwijających się czeskich przedsiębiorstw zaangażowanych w tworzenie miejscowego rynku metanu jako paliwa, wśród których prym wiódł producent butli CNG, Vitkovice Cylinders a.s. Następnego dnia podobna konferencja miała miejsce w stolicy Czech, Pradze. Tym razem w obradach tzw. okrągłego stołu przy którym zasiedli przedstawiciele firm produkujących pojazdy na gaz ziemny, dostawcy paliwa oraz miejscowi politycy, uczestniczył między innymi minister ds. transportu Republiki Czeskiej, Pan Pavel Dobes.


Po pracowitym tygodniu konwój pojazdów gazowych ruszył w kierunku Paryża, gdzie miało miejsce mniej formalne spotkanie z politykami francuskimi oraz przedstawicielami francuskiego narodowego dostawcy gazu, firmy GDF Suez. Jednakże wydarzenia z soboty i niedzieli były tylko preludium do głównego punktu programu, poniedziałkowej konferencji w Brukseli.


Konferencja zorganizowana przy udziale europejskiej organizacji branżowej NGVA Europe miała miejsce w zabytkowym gmachu muzeum starych pojazdów, Autoworld, oddalonym od biur Komisji Europejskiej o długość przepięknego Parc du Cinquantenaire. W tym wyjątkowym otoczeniu miało miejsce spotkanie osób decydujących o przyszłości europejskiej branży określanej często akronimem NGV, czyli związanej z wykorzystanie gazu w transporcie lądowym. Wśród uczestników byli między innymi przedstawiciel Komisji Europejskiej Olivier Onidi, członek zarządu koncernu Gazprom Oleg Aksyutin oraz prezes zarządu koncernu EON Klaus Schäfer. Ze strony Oliviera Onidi padło zapewnienie, że władze Unii Europejskiej nie powtórzą błędu polegającego na stworzeniu monopolu dla dostawców ropy naftowej, aby uniknąć nadmiernych cen paliw w przyszłości oraz wspierać zrównoważony rozwój transportu na naszym kontynencie Unia Europejska będzie promować alternatywne paliwa, do których zaliczany jest również gaz ziemny w jego obu postaciach CNG i LNG. Oleg Aksyutin potwierdził pełne zaangażowanie rosyjskiego koncernu we współpracę z europejskimi organizacjami w celu wsparcia rozwoju rynku NGV (pojazdów napędzanych gazem ziemnym) w Europie. Mówiąc o dokonaniach Gazpromu na tym polu, Pan Aksyutin wspomniał także o wspólnym programie testowym niemieckiej spółki koncernu Gazprom Germania oraz jedynego producenta autobusów na LNG w Europie, Solbusa. Klaus Schäfer przedstawił osiągnięcia jego firmy na polu rozwoju branży CNG w Niemczech, gdzie stacji dystrybuujących to ekologiczne paliwo jest prawie tysiąc. Uczestnicy spotkania obejrzeli pojazdu uczestniczące w rajdzie Blue Corridor. Szczególne zainteresowanie przedstawiciela Komisji Europejskiej Oliviera Onidi wzbudziły pojazdy zasilane LNG czyli Iveco Stralis i Solbus Solcity.


Solbus z Brukseli ruszył w kierunku Hanoweru, gdzie miał pomagać promować paliwa LNG organizacji Erdgas Mobil, do której należy partner Solbusa, Gazprom Germania. Po drodze miała miejsce krótka wizyta w centrali koncernu EON i na sam koniec europejskiego tournee Solbusa, krótka prezentacja autobusu dla zarządu i pracowników firmy Gazprom Germania w Berlinie. Solbus w czasie rajdu przejechał bez najmniejszej usterki ponad 4000 kilometrów, udowadniając że technologia LNG jest sprawdzona i godna zaufania.

 

Autor:zespół Solbus